Latest Publications

  • Article
  • Book
  • Dissertation
  • Thesis
  • Proceedings
  • Other
20 / 2459
  • Sander, Matthias; Weywara, Berthold (2006): Markenvertrauen im Rahmen des Markenmanagements BAUER, Hans H., ed. and others. Konsumentenvertrauen : Konzepte und Anwendungen für ein nachhaltiges Kundenbindungsmanagement. München: Vahlen, 2006, pp. 249-264. ISBN 978-3-8006-3317-3

    Markenvertrauen im Rahmen des Markenmanagements

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Weywara, Berthold

  • Deißinger, Thomas (2006): Schulische Berufsausbildung in Deutschland : Überlegungen zu einer (möglichen) Neubestimmung ihrer Funktion im Zeichen der Lehrstellenkrise ECKERT, Manfred, ed., Arnulf ZÖLLER, ed., BUNDESINSTITUT FÜR BERUFSBILDUNG, ed.. Der europäische Berufsbildungsraum - Beiträge der Berufsbildungsforschung : vom 19. - 20. September 2005 an der Universität Erfurt. Bielefeld: Bertelsmann, 2006, pp. 99-111. Arbeitsgemeinschaft Berufsbildungsforschungsnetz: AGBFN. 3. ISBN 3-7639-1081-6

    Schulische Berufsausbildung in Deutschland : Überlegungen zu einer (möglichen) Neubestimmung ihrer Funktion im Zeichen der Lehrstellenkrise

    ×

    dc.title:

  • Jugendliche vor und nach der Berufsvorbereitung : eine Untersuchung zu diskontinuierlichen und nichtlinearen Bildungsverläufen

    ×

    dc.title:

  • Seifried, Jürgen; Grill, Ludwig; Wagner, Melanie (2006): Unterrichtsmethoden in der kaufmännischen Unterrichtspraxis Wirtschaft und Erziehung. 2006, 58(7/8), pp. 236-241. ISSN 0174-6170

    Unterrichtsmethoden in der kaufmännischen Unterrichtspraxis

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Grill, Ludwig; Wagner, Melanie

  • Gersbach, Hans; Hahn, Volker (2006): Signaling and Commitment : Monetary versus Inflation Targeting Macroeconomic Dynamics. 2006, 10(05). ISSN 1365-1005. eISSN 1469-8056. Available under: doi: 10.1017/S1365100506050255

    Signaling and Commitment : Monetary versus Inflation Targeting

    ×

    The article compares the social efficiency of monetary targeting and inflation targeting when central banks may have private information on shocks to money demand and the transparency solution is not feasible because of verifiability problems. Under inflation targeting and monetary targeting, central banks may have an incentive to signal their private information in order to influence the public's expectations about future inflation. We show that inflation targeting is superior to monetary targeting, as it makes it easier for central banks to commit to low inflation. Moreover, central banks that are weak on inflation prefer inflation targeting to monetary targeting.

  • A Multivariate Integer Count Hurdle Model : theory and Application to Exchange Rate Dynamics

    ×

    In this paper we propose a model for the conditional multivariate density of integer count variables defined on the set Zn. Applying the concept of copula functions, we allow for a general form of dependence between the marginal processes which is able to pick up the complex nonlinear dynamics of multivariate financial time series at high frequencies. We use the model to estimate the conditional bivariate density of the high frequency changes of the EUR/GBP and the EUR/USD exchange rates.

  • Deißinger, Thomas (2006): Wege und Umwege zum EQF : Fragestellungen und Probleme aus nationaler Perspektive BUNDESVERBAND DER LEHRERINNEN UND LEHRER AN WIRTSCHAFTSSCHULEN, , ed.. Auf dem Weg zum nationalen Qualifikationsrahmen : Dokumentation des Workshops vom 29. März 2006 in Bielefeld. Karlsruhe: VLW, 2006, pp. 9-16. Sonderschriftenreihe des VLW. 54

    Wege und Umwege zum EQF : Fragestellungen und Probleme aus nationaler Perspektive

    ×

    dc.title:

  • Evaluation of researchers : a life cycle analysis of German academic economists

    ×

    In this paper we ague that any meaningful bibliometric evaluation of researchers needs to take into account that research productivity follows distinct life cycles. Using an encompassing data set portraying the research behavior of German academic economists, we first show that research productivity crucially depends on career age and vintage. Based on the identified effects, we develop a simple formula that shows how a researcher s performance compares to that of his or her peers. This kind of information may serve as an input for performance-related remuneration and track-record based allocation of research grants. We then go on to investigate the persistence of individual productivity. The Persistence issue is of special importance in the academic labor market because of the irrevocable nature of tenure. Finally, we show how life cycle considerations can be used in evaluations of university departments in order to render the resulting rankings insensitive to the age structure of the evaluated faculties.

  • Wage and Productivity Effect of Continuing Training in Germany : A Sectoral Analysis

    ×

    Wage and productivity effects of training are compared to study how the training rent is shared between employers and employees. Using panel data from 1996-2002, I analyse the impact of continuing training on wages and productivity in a Cobb-Douglas production framework. Using system GMM techniques allows me to account for endogeneity and time invariant unobserved factors. Results suggest that the training rent is shared between employer and employee due to a positive e®ect of continuing training on both wages and productivity. The effect on productivity is about three times higher than the one on wages. High skilled workers capture a larger share of the rent than low skilled workers.

  • Die Bedeutung von Peer-Group-Einflüssen auf die Schulleistung

    ×

    Die heißen Diskussionen über die Ergebnisse der PISA (in aller Öffentlichkeit) und TIMSS Studie (im Fachpublikum) sowie die verschiedenen Ansichten über Kultus und Bildungspolitik im Rahmen der Föderalismusreform deuten auf einen großen Informationsbedarf hin. Dabei lassen auch die in den Medien publik gemachten konträren Meinungen zu den Reaktionen auf die Ausbrüche schulischer Gewalt in Berlin im Verlauf der vergangenen Monate auf ein deutliches Informationsdefizit nicht nur bei der breiten Öffentlichkeit schließen. Daraus ist zu folgern, dass die Forschung im Bereich Schule entweder nicht ausreichend publiziert wird oder ihrem Umfang nach noch lange nicht ausreichend ist.
    Wenn Gleichaltrige einen großen Einfluss auf das Lernen und den Lern-fortschritt des Einzelnen haben, so muss dieser Gruppe auch besondere Aufmerksamkeit bei der Erforschung des Umfeldes, insbesondere des schulischen, geschenkt werden.
    Die vorliegende Arbeit soll einen Überblick über die bisherige Forschung bezüglich der Einflüsse der Peer Group auf die Schulleistungen ihrer Mitglieder geben. Hierbei sollen alle beteiligten Disziplinen betrachtet werden.
    Die verfügbare Literatur hat gezeigt, dass in den verschiedenen Bereichen (und auch Nationen) die Fragestellungen, Modelle und Untersuchungen Interessenszyklen unterliegen, so dass nicht alle verfügbare Literatur neueren Datums ist.
    Die weitere Forschung hat die äußerst wichtige Aufgabe, die Wirkungswege der Peer - Einflüsse aufzuzeigen, dazu ist aber eine fächerübergreifende Zusammenarbeit nötig. Politische und gesellschaftliche Institutionen haben die mögliche Brisanz erhobener Daten für ihre eigene Arbeit längst erkannt und versuchen teilweise, die Datenerhebungen zur Verschleierung eigener Unzulänglichkeiten zu ändern oder zu verhindern.
    Eine alle betroffenen Disziplinen gleichberechtigt einbeziehende übergreifende Forschung ist dringend von Nöten.

  • Seifried, Jürgen (2006): Lehren und Lernen aus Sicht von Handelslehrern MINNAMEIER, Gerhard, ed. and others. Berufs- und wirtschaftspädagogische Grundlagenforschung. Frankfurt a. M.: Lang, 2006, pp. 77-91

    Lehren und Lernen aus Sicht von Handelslehrern

    ×

    dc.title:

  • Seifried, Jürgen (2006): Überzeugungen von (angehenden) Handelslehrern SEIFRIED, Jürgen, ed. and others. Empirische Lehrerbildungsforschung. Münster: Waxmann, 2006, pp. 109-127

    Überzeugungen von (angehenden) Handelslehrern

    ×

    dc.title:

  • Heterogeneous Returns to Training : an Analysis with German Data Using Local Instrumental Variables

    ×

    Empirical work on the wage impact of training has noted that unobserved heterogeneity of training participants should play a role. The expected return to training, which partly depends on unobservable characteristics, is likely to be a crucial criterion in the decision to take part in training or not. We try to account for this fact by using recent advances in estimating returns to schooling, which allow for selection on unobservables, and apply it to estimating the impact of training on earnings. Allowing heterogeneity to be unobserved by the econometrician, but assuming that individuals may act upon this heterogeneity, completely changes the interpretation and properties of commonly used estimators. Our results based on local instrumental variables suggest that traditional estimates of the wage impact of training overestimate this effect.

  • Schumann, Stephan (2006): Integration in das Beschäftigungssystem : Übergangsprozesse von Absolventen vollzeitschulischer und außerbetrieblicher Ausbildungsgänge in Berlin VAN BUER, Jürgen, ed., Olga ZLATKIN-TROITSCHANSKAIA, ed.. Systematische schulindividuelle Qualitätsentwicklung durch Innovationsverbund : Schulprogrammkonstruktion, evaluationszentrierte Implementation anspruchsvoller zukunftsoffener Alltagskultur in beruflicher Schule und Unterricht sowie sichere Verstetigung hoher pädagogischer Alltagsqualität. Berlin: Humboldt Universität, 2006, pp. 143-166. Studien zur Wirtschaftspädagogik und Berufsbildungsforschung aus der Humboldt-Universität zu Berlin. 9,2

    Integration in das Beschäftigungssystem : Übergangsprozesse von Absolventen vollzeitschulischer und außerbetrieblicher Ausbildungsgänge in Berlin

    ×

    dc.title:

  • Competitive Screening in Insurance Markets with Endogenous Labor Supply

    ×

    We examine equilibria in the sense of Rothschild and Stiglitz (1976) in competitive insurance markets when individuals take unobservable labor supply decisions. Precautionary labor motives introduce countervailing incentives in the insurance market, and imperfect type separation can occur in the standard case in which individuals differ only in risk. We then extend the model to allow for both unobservable risks and labor productivities. Under these circumstances, both imperfect risk separation and genuine pooling of different risk-productivity types can arise. We show that such equilibria, with endogenous income heterogeneity, generally differ from those under exogenous income heterogeneity analyzed by Smart (2000) and Wambach (2000). We provide necessary and sufficient equilibrium existence conditions.

  • Seifried, Jürgen; Klüber, Christina (2006): Unterrichtserleben in schüler- und lehrerzentrierten Unterrichtsphasen Unterrichtswissenschaft. 2006, 34(1), pp. 2-21

    Unterrichtserleben in schüler- und lehrerzentrierten Unterrichtsphasen

    ×

    Whereas traditional learning at school is usually prepared, organized; and controlled by teachers and concentrates mainly on knowledge reproduction, self-organized learning is comparable with a complex problem solving process where students learn actively in a realistic learning environment (Sembill 1992, 1996, 2000). Former research has shown that the concept of selforganized learning is a good option to enhance the quality of vocational education. The following essay focuses on self-reported emotional, motivational and cognitive state variables of learners. The research is based on process data which was measured using the continuous state sampling method in jive-minute intervals. In the following, this data on students' experience (the internal perspective) will be combined with observational information on the structure of the lesson and the instruction process (the external perspective).

  • Deißinger, Thomas; Smith, Erica; Pickersgill, Richard (2006): Models of Full-time and Part-time Vocational Training for School-leavers : A comparison between Germany and Australia International Journal of Training Research. 2006, 4(1), pp. 30-50. ISSN 1448-0220

    Models of Full-time and Part-time Vocational Training for School-leavers : A comparison between Germany and Australia

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Smith, Erica; Pickersgill, Richard

  • Bernhard, Helen; Fehr, Ernst; Fischbacher, Urs (2006): Group Affiliation and Altruistic Norm Enforcement American Economic Review. 2006, 96(2), pp. 217-221. ISSN 0002-8282. eISSN 1944-7981. Available under: doi: 10.1257/000282806777212594

    Group Affiliation and Altruistic Norm Enforcement

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Bernhard, Helen; Fehr, Ernst

  • Sembill, Detlef; Seifried, Jürgen (2006): Selbstorganisiertes Lernen als didaktische Lehr-Lern-Konzeption zur Verknüpfung von selbstgesteuertem und kooperativem Lernen EULER, D., ed., G. PÄTZOLD, ed., M. LANG, ed.. Selbst gesteuertes Lernen in der beruflichen Bildung. Stuttgart: Steiner, 2006, pp. 93-108

    Selbstorganisiertes Lernen als didaktische Lehr-Lern-Konzeption zur Verknüpfung von selbstgesteuertem und kooperativem Lernen

    ×

    In the following article self-regulated learning and self-organised learning will be discussed, two learning arrangements that despite many paralleis should not be used synonymously. Furthermore it will be emphasized to which degree cooperation plays an important role in self-organized learning. Finally the self-organised learning concept according to Sembill will be presented that enables learners to achieve learning results not only on the cognitive level, but also on the motivational and emotional field that are superior to the results in the usual learning arrangements. Conclusions for educational policy will also be drawn.

  • Deißinger, Thomas (2006): CEDEFOP KAISER, Franz-Josef, ed., G. PÄTZOLD, ed.. Wörterbuch Berufs- und Wirtschaftspädagogik. 2., überarb. und erw. Aufl.. Bad Heilbrunn/Obb.: Klinkhardt, 2006, pp. 205-207. ISBN 3-7815-1413-7

    CEDEFOP

    ×

    dc.title:

"There was an error while getting the publication list. Please try again or inform the admin, if it fails again."