Dr. Liane Platz

Dr. rer. pol. in Economics

Address

University of Konstanz
Department of Economics
Chair of Economics and Business Education II
P.O. Box 123,
Germany - 78457 Konstanz


Publications

Education and Academic Career

04/2023
Research visit 
Stockholm University, Stockholm

09/2016 - 07/2022
Doctoral Studies
University of Konstanz

07/2018
Research visit 
New Mexico State University, Las Cruzes

05/2012 - 01/2014
Studienreferendariat
Staatliches Studienseminar für Gymnasien, Gießen
2. Staatsexamen

10/2007 - 11/2011
Teacher education programme (Gymnasium), L3
Justus-Liebig-University of Gießen
1. Staatsexamen

Professional Experience

since 09/2022
Parental Leave

since 09/2016 
Research Assistant
University of Konstanz
Chair of Economics and Business Education II

09/2021 - 08/2022
Research Assistant
Project edu 4.0 Digitalisierung in der Lehrerbildung
University of Konstanz


09/2019 - 08/2020
Parental Leave

09/2014 - 07/2021
Teacher for Economy, Social Studies and German
Ellenrieder-Gymnasium, Konstanz

02/2016 - 11/2018
Lectureship Economics /WBS
Staatliches Studienseminar für Gymnasien, Rottweil

01/2014 - 07/2014
Teacher
Johanneum Gymnasium, Herborn

10/2011 - 04/2012
Research Assistant
Justus-Liebig-University of Gießen

10/2010 - 03/2011
Tutor
Justus-Liebig-University of Gießen

09/2009 - 07/2011
Student Assistant
August-Hermann-Francke Schule, Gießen

Talks

2023

Platz, L. (2023). Digital-supported feedback for the promotion of socio-scientific reasoning. Guest lecture at Stockholm University. Stockholm. 25. April 2023.

2022

Platz, L., Juettler, M. & Schumann, S. (2022). Wer profitiert von Game-based Learning zur Förderung von Financial Literacy? Der Einfluss individueller Personenmerkmale auf das Spielerleben und das situative Interesse. Vortrag auf der Jahrestagung Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Universität Bamberg (online), 09. März 2022.

2021

Platz, L., Juettler, M. & Schumann, S. (2021). Alles nur ein Spiel? Eine systematische Übersicht zu spielbasiertem Lernen im Wirtschaftsunterricht. Vortrag auf der Jahrestagung Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 15. September 2021.

2019

Platz, L., Conrad, M. (2019). Promoting interest in financial matters through game-based learning. Guest lecture at University of Utrecht. Utrecht. 09. April 2019.

2018

Platz, L. (2018). Hochschuldidaktik. Transferorientierung in der wirtschaftspädagogischen Lehre. Teacher training Project ITE-VET. Ivan Franko National University. Lviv. 11. June 2018.

Platz, L. (2018). Professionalisierung durch Reflexion. Der Einsatz von Portfolios. Teacher Training Project ITE-VET. Ivan Franko National University. Lviv. 12. June 2018.

Platz, L. (2018). Promoting financial literacy through serious games. Guest lecture at New Mexico State University. Las Cruzes. 30. July 2018.

Platz, L. (2018). Förderung von Financial Literacy durch Serious Games. Vortrag auf der Jahrestagung Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Young Researcher, Universität Frankfurt, 03. September 2018.

Platz, L. (2018). Förderung von Finanzinteresse durch Serious Games. Vortrag Tagung AG Finanzielle Bildung, DGÖB. Hamburg. 16. November 2018.

Publications

2023

Platz, L., & Bonnes, C. (2023). Ökonomische Bildung für nachhaltige Entwicklung durch Serious Games. In C. Wiepcke & T. Brahm (Hrsg.), Handbuch für digitale Instrumente der Ökonomischen Bildung. Frankfurt am Main: Wochenschau Verlag

2022

Platz, L., Juettler, M. (2022) Game-based learning as a gateway for promoting financial literacy – how games in economics influence students’ financial interest. Citizenship, Social and Economics Education. 21 (3) 185-208. https://doi.org/10.1007/978-3-030-75142-5_2 (peer-reviewed)

Platz, L. (2022). Game-based learning in economics education to promote financial literacy. (Dissertation). Konstanz: University of Konstanz. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:352-2-7jpidw9zh8ay2

Platz, L. (2022). Learning with serious games in economics education a systematic review of the effectiveness of game-based learning in Upper Secondary and Higher Education. International Journal of Educational Research, 115, 102031. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.102031

2021

Platz, L., Juettler, M., & Schumann, S. (2021). Game-based learning in economics education at upper secondary level. The impact of game mechanics and reflection on students' financial literacy. In C. Aprea & D. Ifenthaler (Hrsg.), Game-based learning across the domains. Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-75142-5_2