Aktuelle Publikationen

  • Artikel
  • Buch
  • Dissertation
  • Studien- / Abschlussarbeit
  • Tagungsbericht
  • Andere
  • Kazak, Ekaterina; Pohlmeier, Winfried (2023): Bagged Pretested Portfolio Selection Journal of Business & Economic Statistics (JBES). Taylor & Francis. 2023, 41(4), pp. 1116-1131. ISSN 0735-0015. eISSN 1537-2707. Available under: doi: 10.1080/07350015.2022.2110880

    Bagged Pretested Portfolio Selection

    ×

    This paper exploits the idea of combining pretesting and bagging to choose between competing portfolio strategies. We propose an estimator for the portfolio weight vector, which optimally trades off Type I against Type II errors when choosing the best investment strategy. Furthermore, we accommodate the idea of bagging in the portfolio testing problem, which helps to avoid sharp thresholding and reduces turnover costs substantially. Our Bagged Pretested Portfolio Selection (BPPS) approach borrows from both the shrinkage and the forecast combination literature. The portfolio weights of our strategy are weighted averages of the portfolio weights from a set of stand-alone strategies. More specifically, the weights are generated from pseudo-out-of-sample portfolio pretesting, such that they reflect the probability that a given strategy will be overall best performing. The resulting strategy allows for a flexible and smooth switch between the underlying strategies and outperforms the corresponding stand-alone strategies. Besides yielding high point estimates of the portfolio performance measures, the BPPS approach performs exceptionally well in terms of precision and is robust against outliers resulting from the choice of the asset space.

  • Li, Kangshun; Chen, Can; Cao, Wuteng; Wang, Hui; Han, Shuai; Wang, Renjie; Ye, Zaisheng; Wu, Zhijie; Ding, Deyu; Yuan, Zixu (2023): DeAF : A multimodal deep learning framework for disease prediction Computers in Biology and Medicine. Elsevier. 2023, 156, 106715. ISSN 0010-4825. eISSN 1879-0534. Available under: doi: 10.1016/j.compbiomed.2023.106715

    DeAF : A multimodal deep learning framework for disease prediction

    ×

    Multimodal deep learning models have been applied for disease prediction tasks, but difficulties exist in training due to the conflict between sub-models and fusion modules. To alleviate this issue, we propose a framework for decoupling feature alignment and fusion (DeAF), which separates the multimodal model training into two stages. In the first stage, unsupervised representation learning is conducted, and the modality adaptation (MA) module is used to align the features from various modalities. In the second stage, the self-attention fusion (SAF) module combines the medical image features and clinical data using supervised learning. Moreover, we apply the DeAF framework to predict the postoperative efficacy of CRS for colorectal cancer and whether the MCI patients change to Alzheimer’s disease. The DeAF framework achieves a significant improvement in comparison to the previous methods. Furthermore, extensive ablation experiments are conducted to demonstrate the rationality and effectiveness of our framework. In conclusion, our framework enhances the interaction between the local medical image features and clinical data, and derive more discriminative multimodal features for disease prediction. The framework implementation is available at github.com/cchencan/DeAF.

  • Transferförderung und wahrgenommene Verantwortung der Lehrenden in der berufsbezogenen Weiterbildung

    ×

    Der Weiterbildung in Deutschland kommt eine hohe Bedeutung zu, um unterschiedlichsten Herausforderungen der Arbeitswelt zu begegnen, wie etwa dem technologischen Fortschritt oder dem anhaltenden Fachkräftemangel. Dabei stellen beruflich-betriebliche Trainings eine gängige Form der Weiterbildung dar und zielen – neben dem Lernen – vornehmlich auf Transfer ab, denn erst durch eine erfolgreiche Übertragung des Gelernten auf den Arbeitsplatz zahlen sich die getätigten Investitionen für Unternehmen aus. Allerdings werden bis heute die Transferraten in der Praxis als zu niedrig erachtet. Dabei hängt ein erfolgreicher Transfer auch von den Lehrenden ab, welche Trainings konzipieren, anleiten sowie nachbereiten und dadurch erheblichen Einfluss auf die Wirksamkeit von Trainings nehmen. Obgleich die Forschung ein umfassendes Verständnis zum Transfergeschehen entwickelt hat, offenbart sich hinsichtlich des Weiterbildungspersonals eine Forschungslücke. Aus diesem Grund befasst sich die Dissertationsschrift mit den Lehrenden in der Weiterbildung, Ausgangspunkt der Arbeit sind dabei Modelle und empirische Befunde aus der Forschung zum Trainingstransfer und der Bildungsforschung zu schulischen Lehrkräften. Die Fragestellungen werden in Rahmen von Interviews und Befragungen mittels qualitativer sowie quantitativer Verfahren bearbeitet und lauten wie folgt: Vor dem Hintergrund der Transferoptimierung wird zunächst ergründet, wie der Lerntransfer aus der Position der Trainerinnen und Trainer heraus gestützt wird (Artikel 1 und 2). Da ein ausgeprägtes berufliches Verantwortungsgefühl u.a. mit der Arbeitszufriedenheit und -motivation zusammenhängt, wird ferner abgebildet, inwieweit sich Lehrende für unterschiedliche Trainingsergebnisse verantwortlich fühlen (Artikel 3 und 4).


    Bezüglich der Transferförderung durch die Lehrenden zeigt sich, dass Trainerinnen und Trainer in Interviews von vielfältigen transferbegünstigenden Strategien berichten (Artikel 1). Ferner lässt sich feststellen, dass die Lehrenden Transfer schwerpunktmäßig während der Trainingsdurchführung mittels instruktionaler Aktivitäten fördern. Vor- wie nachgelagerte Vorgehensweisen sind in der Praxis dagegen weniger verbreitet. Des Weiteren wird in Artikel 2 die Annahme geprüft, ob sich je nach Trainingsinhalt (Soft Skills vs. Hard Skills) Unterschiede im Vorgehen der Lehrenden bezüglich des Transfers ergeben. Eine schriftliche Befragung von N = 418 Lehrenden zeigt, dass die Lehrenden ihr Handeln auf die fachliche Domäne ausrichten und Lehrende während Soft Skills Schulungen in der Mehrzahl der untersuchten Bereiche mehr Unterstützung bieten in Bezug auf Transfer. Dagegen wird in Hard Skills Schulungen verstärkt darauf geachtet, die Weiterbildungsumgebung möglichst realitätsnah zu gestalten.


    Artikel 3 befasst sich eingehend mit der erlebten Verantwortung der Lehrenden. Die Analyse von Interviewdaten ergeben eine Teilverantwortung seitens der Lehrenden: Einerseits fühlen sich Trainerinnen und Trainer in hohem Maß dazu verpflichtet, für Transfer zu sorgen, andererseits nehmen sie ihre Einflussmöglichkeiten als begrenzt wahr und schreiben insbesondere den Teilnehmenden ebenfalls Verantwortung zu. Ergänzend wird in Artikel 4 im Rahmen einer Online-Befragung von N = 393 Lehrenden der Frage nachgegangen, inwieweit sich Trainerinnen und Trainer für unterschiedliche Weiterbildungsergebnisse verantwortlich fühlen bzw. was von ihnen diesbezüglich erwartet wird. Es zeigt sich, dass sie sich in der Hauptsache für kurzfristige Ergebnisse verantwortlich fühlen, wie etwa den Lernerfolg. Deutlich weniger Verantwortung übernehmen sie für langfristige Weiterbildungsergebnisse, wie etwa den Transfer. Gleichzeitig erleben die Lehrenden, dass ihnen gegenüber eine hohe Erwartungshaltung besteht, indem ihnen von Dritten eine hohe Verantwortung bezüglich langfristiger Ergebnisse zugewiesen wird.


    Die Ergebnisse der vorliegenden Arbeit leisten einen Beitrag zu einem besseren Verständnis des Personals in der berufsbezogenen Weiterbildung, das bisweilen als „missing link“ im Transferprozess bezeichnet wird. Die Befunde, welche auf Selbstberichten von Trainerinnen und Trainern fußen, stellen eine Basis für weitere Erhebungen dar, bspw. in Form von kombinierten Selbst- und Fremdratings.


    Daneben lassen sich aus der empirischen Arbeit Implikationen für die Weiterbildungspraxis ableiten: Im Hinblick auf die Verbesserung des Transferprozesses wird neben anderem vorgeschlagen, Train-the-Trainer Ausbildungen inhaltlich anzupassen, indem sowohl die Handlungsmöglichkeiten der Lehrenden jenseits des Trainingsdesigns als auch ein domänenspezifisches Vorgehen stärker betont und vermittelt werden. Ferner wird mit Blick auf die Unternehmen empfohlen, die Rolle und den Auftrag der Lehrenden dahingehend zu klären und zu erweitern, dass Trainerinnen und Trainer einen Großteil der Verantwortung für Transfer tragen, wenn auch nicht die alleinige.

  • Hornung, Erik; Schwerdt, Guido; Strazzeri, Maurizio (2023): Religious practice and student performance : evidence from Ramadan fasting Journal of Economic Behavior & Organization. Elsevier. 2023, 205, pp. 100-119. ISSN 0167-2681. eISSN 1879-1751. Available under: doi: 10.1016/j.jebo.2022.10.025

    Religious practice and student performance : evidence from Ramadan fasting

    ×

    We investigate how the intensity of Ramadan affects educational outcomes by exploiting spatio-temporal variation in annual fasting hours. Longer fasting hours are related to increases in student performance in a panel of TIMSS test scores (1995–2019) across Muslim countries but not other countries. Results are confirmed in a panel of PISA test scores (2003–2018) allowing within country-wave comparisons of Muslim to non-Muslim students across Europe. We provide evidence that a demanding Ramadan affects PISA test scores of Muslim students only in cohorts with a large share of co-religionists. This finding is consistent with the hypothesis that shared experiences during more intensive Ramadans facilitate the formation of social capital and a social identity conducive to learning outcomes.

  • Out-of-Sample Performance of Modern Portfolio Strategies

    ×

    This paper evaluates the out-of-sample performance of four modern portfolio strategies, which are the minimum-variance portfolio, the Jorion’s Bayes-Stein minimum-variance portfolio, the 1/N portfolio, and the Equity Market Neutral portfolio implemented by a Convolutional Neural Network. The out-of-sample performance is tested on two time horizons (2010 -2019 and 2010 -2022) on the German stock market using Return, Volatility, Sharpe Ratio, and Drawdown as performance measurements. The empirical results show the minimum-variance portfolio has on average the lowest annual volatility and max drawdown for both time horizons. Whereas the Equity Market Neutral portfolio has the highest average annual return and Sharpe Ratio in both time horizons. However, these results need to be verified in further investigations, for example adding transaction costs to each portfolio strategy, which can result in drastically different performance.

  • Hanushek, Eric A.; Jacobs, Babs; Schwerdt, Guido; van der Velden, Rolf; Vermeulen, Stan; Wiederhold, Simon (2023): Where Do STEM Graduates Stem From? : The Intergenerational Transmission of Comparative Skill Advantages

    Where Do STEM Graduates Stem From? : The Intergenerational Transmission of Comparative Skill Advantages

    ×

    The standard economic model of occupational choice following a basic Roy model emphasizes individual selection and comparative advantage, but the sources of comparative advantage are not well understood. We employ a unique combination of Dutch survey and registry data that links math and language skills across generations and permits analysis of the intergenerational transmission of comparative skill advantages. Exploiting within-family between-subject variation in skills, we show that comparative advantages in math of parents are significantly linked to those of their children. A causal interpretation follows from a novel IV estimation that isolates variation in parent skill advantages due to their teacher and classroom peer quality. Finally, we show the strong influence of family skill transmission on children’s choices of STEM fields.

  • Berufsbildung oder Allgemeinbildung? : Die Rolle von Leistung, Interesse und sozialer Herkunft beim Übergang von der Schule in Ausbildung und Studium

    ×

    Das Verhältnis von Allgemein- und Berufsbildung wird im deutschsprachigen Raum schon seit vielen Jahrzehnten diskutiert. Dabei findet die Diskussion einerseits auf (berufs-)bildungspolitischer Ebene statt, wenn beispielsweise berufliche Bildungszertifikate und Ausbildungswege neben den allgemeinbildenden und grundlegenden Bildungsgängen verortet und die Anschlussfähigkeit an die Tertiärbildung eruiert wird. Andererseits gibt es eine bildungstheoretische Debatte, in der lange Zeit über den Bildungsgehalt der Berufsbildung gegenüber der Allgemeinbildung gesprochen und geschrieben wurde. In diesem Zusammenhang wird der Berufsbildung häufig ein geringerer Wert als der Allgemeinbildung zugestanden. Diese Diskussion hat schlussendlich auch Einzug in andere Forschungsgebiete gehalten, beispielsweise die Soziologie, die Psychologie sowie die empirische Bildungsforschung und wird dort im allgemeinen Zusammenhang mit der Transitionsforschung diskutiert. Hier steht das individuelle Entscheidungsverhalten an den Übergängen im Bildungssystem im Mittelpunkt. Gleichzeitig zeigen die Berufswahlforschung sowie soziologische Studien, dass vor allem die Passung einer (Lern-)Umwelt zu den Charakteristika eines Individuums einen erfolgreichen Übertritt ausmacht. Weder das Entscheidungsverhalten noch der Passungsgedanke wurden bisher systematisch mit der Entscheidung zwischen der Allgemein- und Berufsbildung in Verbindung gebracht. Ziel der Dissertation ist es daher, mit Hilfe gängiger soziologischer und psychologischer Theorien der Transitionsforschung der Frage nachzugehen, welche Individualmerkmale für die Entscheidung zwischen allgemein- und berufsbildenden Ausbildungsoptionen an verschiedenen Übergängen im Bildungssystem relevant sind. Die Fragestellung wird in vier Studien zum Übertritt von der Sekundarstufe I in die Sekundarstufe II und der Sekundarstufe II in die Tertiärstufe, am Beispiel der Schweiz beantwortet.


    Die Arbeit ist empirisch-quantitativ angelegt und nutzt zur Beantwortung der Fragestellung Daten aus zwei Schweizer Forschungsprojekten. Dies sind zum einen Querschnitt-Daten aus dem Projekt OEKOMA (Ökonomische Kompetenzen von Schweizer Maturandinnen und Maturanden, Schumann et al., 2011), in dem ein Testinstrument zur Erfassung von ökonomischen Kompetenzen entwickelt wurde und anschließend die domänenspezifischen Kompetenzen bei Schweizer Maturandinnen und Maturanden sowie Berufsmaturandinnen und -maturanden am Ende der Sekundarstufe II sowie deren Bildungsaspirationen erfasst wurden. Zum anderen sind dies Längsschnitt-Daten aus zwei Wellen des Projekts WiSel (Wirkungen der Selektion I+II, Neuenschwander et al., 2014; Neuenschwander et al., 2018), in dem zunächst individuelle und kontextuelle Determinanten von Schweizer Kindern beim Übergang von der Primarschule in die Sekundarstufe I (WiSel I) und anschließend von der Sekundarstufe I in die Sekundarstufe II (WiSel II) untersucht wurden. Fehlende Werte wurden imputiert und Ausfälle zwischen den Messzeitpunkten mit Hilfe von Dropout-Analysen untersucht. Als Analyseverfahren wurden neben uni- und bivariaten Analysen, einerseits (multinomiale) logistische Regressionsanalysen und andererseits Strukturgleichungsmodelle verwendet.


    Beim Übergang in die Sekundarstufe II zeigt sich in der ersten Studie, dass Leistungen in den Basiskompetenzen Deutsch und Mathematik erwartungskonform in positivem Zusammenhang mit dem Übertritt in das allgemeinbildende Gymnasium stehen, sodass Kinder, die in der Primarschule bessere Leistungen erzielen, am Ende der Sekundarstufe I mit höherer Wahrscheinlichkeit an ein Gymnasium übertreten. Darüber hinaus mediieren Eltern- und Lehrpersonenerwartungen diesen Effekt, sodass auch diese die Entscheidung an ein Gymnasium überzutreten, beeinflussen. Weiterhin zeigt sich in der zweiten Studie, dass leistungsstarke Kinder mit stärkeren praktischen Interessen (praktisch-technisch, sozial) sich unter Kontrolle von Leistungen, Geschlecht und sozialer Herkunft mit höherer Wahrscheinlichkeit für den berufsbildenden Weg entscheiden, anstatt an ein Gymnasium zu wechseln. In beiden Studien zeigen sich soziale Herkunftseffekte, wobei Kinder und Jugendliche mit höherem sozioökonomischemStatus mit höherer Wahrscheinlichkeit an ein Gymnasium übertreten. Am Ende der Sekundarstufe II sind dann kaum mehr Herkunftseffekte in Bezug auf (schulische) Leistungen feststellbar (dritte Studie). Vielmehr sind hier Effekte des gewählten Schulprofils zu erkennen. Gleichzeitig zeigen sich Effekte des familiären Bildungshintergrunds. Diejenigen mit berufsbildendem Hintergrund entscheiden sich mit höherer Wahrscheinlichkeit für die Berufsmaturität, wohingegen solche aus einem akademischen Haushalt eher ans Gymnasium wechseln. Beim Übergang in die Tertiärstufe (vierte Studie) zeigen sich für Berufsmaturandinnen und -maturanden keine Herkunftseffekte, stattdessen sind Effekte domänenspezifischer Kompetenzen nachweisbar. Insgesamt zeugen die Befunde davon, dass Jugendliche, die sich gemäß ihren Fähigkeiten und Interessen sowie dem kulturellen Habitus eher der berufsbildenden Umwelt gegenüber als passend empfinden, häufiger diese Umwelt aufsuchen. Gleiches gilt für den allgemeinbildenden Ausbildungsweg.


    Die Ergebnisse werden mit Blick auf das Postulat einer möglichst interessen- und fähigkeitsgeleiteten Ausbildungsentscheidung diskutiert. Diese sollte möglichst frei sein von Auswirkungen der sozialen Herkunft. Für eine interessensgeleitete Ausbildungsentscheidung am Ende der Sekundarstufe II spricht, dass (berufliche) Interessen sowie domänenspezifische Werthaltungen und Einstellungen über die soziale Herkunft und (schulische) Leistungen hinaus einen Einfluss auf die Ausbildungsentscheidung haben. Die Analysen geben Hinweise, dass unabhängig von der generellen Leistungsfähigkeit, für manche Jugendliche der berufsbildende, für andere der allgemeinbildende Ausbildungsweg als passender empfunden wird. Für dieses Passungsempfinden spielt der sozio-kulturelle Hintergrund, aber auch die Veranlagung eine Rolle. Eine möglichst freie Entscheidung setzt voraus, dass es zwischen den beiden Ausbildungswegen keine systematischen gesellschaftlichen Wertigkeitsunterschiede bestehen. Insgesamt sprechen die Befunde daher dafür, beide Ausbildungswege auf hohem Niveau anzubieten, das heißt insbesondere die Berufsbildung so zu gestalten, dass sie an die (berufliche) Hochschulbildung anschlussfähig ist und mit anspruchsvollen Ausbildungswegen eine attraktive Alternative zur Allgemeinbildung darstellt. Damit soll gewährleistet werden, dass für unterschiedlich interessierte und begabte Jugendliche auf ihre jeweiligen Charakteristika passende andersgeartete, aber gleichwertige Ausbildungswege zur Verfügung stehen.

  • Braun, Robin; Brüggemann, Ralf (2023): Identification of SVAR Models by Combining Sign Restrictions With External Instruments Journal of Business & Economic Statistics. Taylor & Francis. 2023, 41(4), pp. 1077-1089. ISSN 0735-0015. eISSN 1537-2707. Available under: doi: 10.1080/07350015.2022.2104857

    Identification of SVAR Models by Combining Sign Restrictions With External Instruments

    ×

    We discuss combining sign restrictions with information in external instruments (proxy variables) to identify structural vector autoregressive (SVAR) models. In one setting, we assume the availability of valid external instruments. Sign restrictions may then be used to identify further orthogonal shocks, or as an additional piece of information to pin down the shocks identified by the external instruments more precisely. In a second setting, we assume that proxy variables are only “plausibly exogenous” and suggest various types of inequality restrictions to bound the relation between structural shocks and the external variable. This can be combined with conventional sign restrictions to further narrow down the set of admissible models. Within a proxy-augmented SVAR, we conduct Bayesian inference and discuss computation of Bayes factors. They can be useful to test either the sign- or IV restrictions as overidentifying. We illustrate the usefulness of our methodology in estimating the effects of oil supply and monetary policy shocks.

  • Three Essays in Behavioral Economics : On Identity-based Discrimination and Collective Decision Making

    ×

    dc.title:

  • Neuenschwander, Markus P.; Findeisen, Stefanie; Ramseier, Lukas (2023): Warum Jugendliche ihre Lehrverträge auflösen Die Volkswirtschaft. Plattform für Wirtschaftspolitik. Staatssekretariat für Wirtschaft SECO. ISSN 1011-386X

    Warum Jugendliche ihre Lehrverträge auflösen

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Neuenschwander, Markus P.; Ramseier, Lukas

  • Breyer, Friedrich; Lorenz, Normann; Pruckner, Gerald J.; Schober, Thomas (2022): Looking into the black box of "Medical Innovation" : rising health expenditures by illness type The European Journal of Health Economics. Springer. 2022, 23(9), pp. 1601-1612. ISSN 1618-7598. eISSN 1618-7601. Available under: doi: 10.1007/s10198-022-01447-9

    Looking into the black box of "Medical Innovation" : rising health expenditures by illness type

    ×

    There is agreement among health economists that on the whole medical innovation causes health care expenditures (HCE) to rise. This paper analyzes for which diagnoses HCE per patient have grown significantly faster than average HCE. We distinguish decedents (patients in their last 4 years of life) from survivors and use a unique dataset comprising detailed HCE of all members of a regional health insurance fund in Upper Austria for the period 2005-2018. Our results indicate that among decedents in particular, the expenditures for treatment of neoplasms have exceeded the general trend in HCE. This confirms that medical innovation for this group of diseases has been particularly strong over the last 15 years. For survivors, we find a noticeable growth in cases and cost per case for pregnancies and childbirth, and also for treatment of mental and behavioral disorders. We discuss whether these findings contradict the widespread interpretation of cost-increasing innovations as "medical progress" and offer some policy recommendations.

  • Findeisen, Stefanie; Wild, Steffen (2022): General digital competences of beginning trainees in commercial vocational education and training Empirical Research in Vocational Education and Training. Springer. 2022, 14, 2. ISSN 1877-6337. eISSN 1877-6345. Available under: doi: 10.1186/s40461-022-00130-w

    General digital competences of beginning trainees in commercial vocational education and training

    ×

    Against the background of digital transformation processes that are currently changing the world of work, this paper examines general digital competences of beginning trainees in commercial vocational education and training (VET) programs. We are particularly interested in factors influencing digital competence profiles. From survey data including N = 480 trainees in one federal state in Germany, we were able to identify three different competence profiles (based on the trainees’ self-assessment of their general digital competence). Initial descriptive analysis reveals differences between competence profiles of different training professions (industrial clerks and retail salespersons reach higher competence levels than salespersons). However, regression results indicate that these differences can be explained by differences in school leaving certificates. Contrary to prior empirical evidence, we find no significant effect of trainees’ gender. Finally, the frequency of certain private digital activities (e.g. using office programs, conducting internet searches) affects digital competence profiles. Implications for both VET programs and further research are discussed.

  • Jüttler, Michael; Schumann, Stephan (2022): Choosing a Business or Economics Study Program at University : The Role of the Economics Teacher Journal of Risk and Financial Management. MDPI. 2022, 15(11), 522. ISSN 1911-8066. eISSN 1911-8074. Available under: doi: 10.3390/jrfm15110522

    Choosing a Business or Economics Study Program at University : The Role of the Economics Teacher

    ×

    The choice of a study program is based on complex individual decision-making processes. Thereby, economics is one of the most popular fields of study worldwide. Considering previous studies, the role of the teacher is often neglected. However, it can be assumed that teachers’ professional knowledge plays a significant role in a student’s choice of a study program. Thus, the present study investigated the influence of the professional knowledge that students perceive in their economics teacher on their aspirations and choice of an economics study program. The longitudinal data of 1387 Swiss high school students were analyzed. Economic competencies were measured multidimensionally and included knowledge, motivation, interest, value-oriented dispositions, and attitude. There were small to moderate correlations between the professional knowledge that students perceived in their economics teacher and their economic competencies. With regard to the intention and choice of economics, the results show small to moderate effects of the pedagogic content knowledge and the general pedagogic knowledge that students perceive in their teacher. These findings contribute to the discussion on the role of the economics teacher. It is therefore recommended that the teaching professionalism of economics teachers, which has been criticized in different countries, be promoted more strongly and more systematically.

  • Fischbacher, Urs; Hausfeld, Jan; Renerte, Baiba (2022): Strategic incentives undermine gaze as a signal of prosocial motives Games and Economic Behavior. Elsevier. 2022, 136, pp. 63-91. ISSN 0899-8256. eISSN 1090-2473. Available under: doi: 10.1016/j.geb.2022.07.006

    Strategic incentives undermine gaze as a signal of prosocial motives

    ×

    People often have to judge the social motives of others, for example, to distinguish truly prosocial people from those merely trying to appear prosocial. Gaze can reveal the motives underlying social decisions, as decision-makers dedicate more attention to motive-relevant information. We extend the use of eye-tracking and apply it as a communication device by providing (real-time) eye-tracking information of one participant to another. We find that untrained observers can judge the prosociality of decision-makers from their eye-tracked gaze alone, but only if there are no strategic incentives to be chosen for a future interaction. When there are such strategic incentives, the cues of prosociality are invalidated, as both individualistic and prosocial decision-makers put effort into appearing more prosocial. Overall, we find that gaze carries information about a person's prosociality, but also that gaze is malleable and affected by strategic considerations.

  • Breyer, Friedrich (2022): Mehr Anreize, weniger Sanktionen : Vorschlag für eine Reform der Grundsicherung Wirtschaftsdienst. Springer. 2022, 102(8), pp. 629-634. ISSN 0043-6275. eISSN 1613-978X. Available under: doi: 10.1007/s10273-022-3256-7

    Mehr Anreize, weniger Sanktionen : Vorschlag für eine Reform der Grundsicherung

    ×

    Die Bundesregierung will das System der Grundsicherung für Arbeitsfähige radikal reformieren. Neben der Abschaffung des Vermittlungsvorrangs und der Stärkung der Qualifizierung will sie vor allem die Zuverdienstmöglichkeiten für Hilfeempfänger:innen verbessern. Fachleute zerbrechen sich schon lange den Kopf, wie die prohibitiv hohen Transferentzugsraten, also die Anrechnung von Markteinkommen auf den Transfer, auf ein erträgliches Maß gesenkt werden können, ohne dass das System zu teuer wird. Eine Lösung könnte in einer Variante des „Workfare“-Modells liegen, die aus einer Absenkung des Sockeltransfers und einer Arbeitsplatzgarantie des Staates besteht, sodass jeder Arbeitsfähige zur Deckung seines Grundbedarfs durch Arbeit beiträgt.

  • Krieger, Tommy (2022): Democracy and the quality of economic institutions : theory and evidence Public Choice. Springer. 2022, 192(3-4), pp. 357-376. ISSN 0048-5829. eISSN 1573-7101. Available under: doi: 10.1007/s11127-022-00990-6

    Democracy and the quality of economic institutions : theory and evidence

    ×

    We present a simple model, illustrating how democracy may improve the quality of the economic institutions. The model further suggests that institutional quality varies more across autocracies than across democracy and that the positive effect of democracies on economic institutional quality increases in people’s human capital. Using a panel data set that covers 150 countries and the period from 1920 to 2019, and different measures of economic institutional quality, we show results from fixed effect and instrumental variable regressions that are in line with the predictions of our model.

  • Thrown in at the deep end? : Perceptions of burdens, gains, and contributions to the integration of refugee students among teachers with(out) target group-specific professional knowledge

    ×

    In Germany, young migrants and refugees whose German language skills are not sufficient for attending regular classes at school are assigned to so-called “preparation classes”. As the name implies, the main objective of these classes is to teach German language skills and thereby prepare students for regular classes or vocational education and training. Teachers in these classes face special challenges: They have to teach a group of students that is highly heterogeneous in several key respects, they have to deal with a dearth of institutional support and guidance, and they have a lot of responsibility regarding their students' integration in Germany. Therefore, this paper asks what target group-specific professional knowledge teachers possess and to what extent this knowledge reduces the teachers' burdens and raises their perception of gains and contributions to their students' success. Our mixed-method survey of 48 teachers of refugees in prevocational preparation classes in Germany shows that the majority of teachers acquired useful knowledge for teaching refugees, e.g., dealing with trauma and post-traumatic stress disorder, building German proficiency, or language-sensitive teaching, by attending professional training. In sum, most of the teachers saw immigration to Germany as both a problem and an opportunity. The main burdens they identify are bad working conditions, a lack of support and appreciation and a high demand for high flexibility. Despite generally low stress levels and high resilience, the teachers were extremely stressed by the heterogeneity in their students' performance, especially those teachers who had completed professional training. However, teachers appreciated the students' willingness to learn and gratitude, and perceived cultural diversity in the classroom as a gain for themselves and their teaching. The teachers felt they had mostly contributed to their students' acquisition of the German language as well as their educational progress in general and their personal development. Students' chances of success are expected to be especially high in the German language acquisition and the management of everyday life in Germany. The assessments of teachers with and without target group-specific professional knowledge differ only slightly and rarely significantly.

  • Asri, Viola; Michaelowa, Katharina; Panda, Sitakanta; Paul, Sourabh B. (2022): The pursuit of simplicity : Can simplifying eligibility criteria improve social pension targeting? Journal of Economic Behavior & Organization. Elsevier. 2022, 200, pp. 820-846. ISSN 0167-2681. eISSN 1879-1751. Available under: doi: 10.1016/j.jebo.2022.06.003

    The pursuit of simplicity : Can simplifying eligibility criteria improve social pension targeting?

    ×

    Governments in developing countries struggle to reach intended beneficiaries when targeting social transfers towards vulnerable populations. Rates of eligible individuals not receiving social transfers and ineligible individuals receiving them tend to be high, constraining the effectiveness of such anti-poverty programs. While interventions to incentivize or monitor local agents in charge of selecting beneficiaries are typically expensive, an important complementary and cost-effective approach could be to reform eligibility criteria to facilitate the selection of beneficiaries. Whether reforms should focus on reducing the number of rules, or selecting criteria which are easy to verify, or do both remains an unanswered question. We address this knowledge gap based on India’s social pension scheme for elderly poor. We find that making eligibility criteria easier to verify has the potential to achieve a substantial improvement in the targeting performance through a reduction in the exclusion error. Those who meet the relevant criteria have a much higher chance of actually becoming beneficiaries. Since eligibility criteria can be changed at low cost, this suggests a viable route for reform in many developing countries. However, a major caveat remains that criteria must sufficiently well reflect actual poverty if the more accurate selection of beneficiaries according to formal criteria shall also translate into actual poverty reduction.

  • Bonnes, Caroline; Wahl, Johannes; Lachner, Andreas (2022): Herausforderungen für die Lehrkräftefortbildung vor dem Hintergrund der digitalen Transformation : Perspektiven der Erwachsenen- und Weiterbildung Zeitschrift für Weiterbildungsforschung. Springer. 2022, 45(1), pp. 133-149. ISSN 2364-0014. eISSN 2364-0022. Available under: doi: 10.1007/s40955-022-00212-y

    Herausforderungen für die Lehrkräftefortbildung vor dem Hintergrund der digitalen Transformation : Perspektiven der Erwachsenen- und Weiterbildung

    ×

    Angesichts der digitalen Transformation schulischer Kontexte ergeben sich neue Anforderungen an die berufliche Handlungskompetenz von Lehrkräften. Dies führt zu einem erhöhten Handlungsbedarf im Bereich der Lehrkräftefortbildung. Diese befindet sich als eine spezifische Form beruflicher Fortbildung an der Schnittstelle zwischen Lehrkräftebildung und Erwachsenen- und Weiterbildung, so dass eine Betrachtung dieser Lernkontexte aus dieser Perspektive subdisziplinübergreifende Impulse für die Umsetzung und Gestaltung von Lehrkräftefortbildung geben kann. Im Beitrag werden daher aktuelle Herausforderungen der Lehrkräftefortbildung vor dem Hintergrund der digitalen Transformation anhand des Mehrebenensystems der Erwachsenen- und Weiterbildung aufgezeigt und mit Blick auf die Erkenntnisse und Konzepte der Erwachsenen- und Weiterbildung diskutiert.

  • Wißhak, Susanne; Barth, Dorothee (2022): Perceptions of accountability for the transfer of training by leadership trainers International Journal of Training and Development. Wiley. 2022, 26(2), pp. 209-227. ISSN 1360-3736. eISSN 1468-2419. Available under: doi: 10.1111/ijtd.12255

    Perceptions of accountability for the transfer of training by leadership trainers

    ×

    Schlenker’s model of responsibility was used in this study to investigate to what extent leadership trainers consider themselves accountable for the transfer of training. We conducted 15 semi-structured interviews and evaluated the answers using qualitative content analysis. With respect to the responsibility links of Schlenker’s model, the trainers described two out of three links as being rather strong. The interview data suggest that transfer-enhancing strategies were mostly clear to the trainers. They also reported feeling personally obliged to support trainees in their transfer efforts. Regarding the third link, the trainers perceived limited control over several transfer determinants. They explained that they could facilitate transfer but not produce it. The trainers identified the trainees, their supervisors, and the organisations as other responsible parties. The concept of trainers as transfer managers was scarcely reported among the data. Our findings suggest that client organisations could strengthen accountability by setting adequate and feasible training objectives and by monitoring their achievement. We discuss the theoretical and practical implications with regard to the promotion of transfer.

Beim Zugriff auf die Publikationen ist ein Fehler aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut und informieren Sie im Wiederholungsfall support@uni-konstanz.de