Latest Publications

  • Article
  • Book
  • Dissertation
  • Thesis
  • Proceedings
  • Other
20 / 2460
  • Franke, Günter (2018): Sind stiftungsgetragene Unternehmen „besser“? ACHLEITNER, Ann-Kristin, ed. and others. Stiftungsunternehmen : Theorie und Praxis : Grundlagen, Perspektiven, Fallbeispiele. Wiesbaden: Springer Gabler, 2018, pp. 69-95. ISBN 978-3-658-18989-1. Available under: doi: 10.1007/978-3-658-18990-7_5

    Sind stiftungsgetragene Unternehmen „besser“?

    ×

    Die Corporation ist wiederholt in die Kritik geraten, weil sie einseitig auf die Interessen der Gesellschafter abstellt. Ein alternatives Unternehmensmodell berücksichtigt die Interessen der verschiedenen Stakeholder eines Unternehmens. Eine besondere Variante dieses Modells zeigt sich bei stiftungsgetragenen Unternehmen. An diesen ist eine Stiftung beteiligt. Sie hat keine Gesellschafter, sodass ihr Gewinnstreben geschwächt sein kann. Der Beitrag skizziert Befunde zu deutschen stiftungsgetragenen Unternehmen und fragt, ob es in diesen eher zu einem fairen Interessenausgleich kommt. Auch wenn die Befunde dies partiell stützen, bleibt der Vorstand der Stiftung eine Schwachstelle. Es ist nicht klar, welche Interessen er verfolgt. Transparenz und Kontrolle der Tätigkeit des Stiftungsvorstands sind erforderlich, um sicherzustellen, dass er seine Aufgaben im Geiste des Stifters wahrnimmt.

  • Three Essays in Empirical Corporate Finance

    ×

    dc.title:

  • Deißinger, Thomas (2018): Vergleichende Berufsbildungsforschung RAUNER, Felix, ed., Philipp GROLLMANN, ed.. Handbuch Berufsbildungsforschung. 3. aktualisierte und erweiterte Auflage. Bielefeld: wbv Media, 2018, pp. 256-265. utb Pädagogik. 5078. ISBN 978-3-8252-5078-2

    Vergleichende Berufsbildungsforschung

    ×

    dc.title:

  • Kalouli, Aikaterini-Lida; Vrana, Leo; Fabella, Vigile Marie; Bellani, Luna; Hautli-Janisz, Annette (2018): CoUSBi : A Structured and Visualized Legal Corpus of US State Bills REHM, Georg, ed. and others. Proceedings of the LREC 2018 "Workshop on Language Resources and Technologies for the Legal Knowledge Graph". 2018, pp. 7-14

    CoUSBi : A Structured and Visualized Legal Corpus of US State Bills

    ×

    This paper reports on an approach to automatically transform semi-structured and public databases of US state-level legislative bills into a structured, legal corpus, namely the Corpus of US Bills (CoUSBi). Our work has resulted in a methodology and a corpus that makes this data usable for natural language processing applications. It thus also lays important groundwork for work in the social sciences, particularly in the fields of political science and economics where there is a growing interest in the relationship between legislative policy-making and economic behavior. Against the backdrop of eventually contributing to a Legal Knowledge Graph, the paper shows that the corpus we provide already fulfills the requirements to be connected to other resources: We automatically extract correspondences between individual state bills and model bills from independent organizations, generating interesting insights into the legislative process. We furthermore use NEREx, a Visual Analytics framework, that allows us to capture important content of the bills at a glance.

  • Three Essays on Selected Topics in Corporate Finance

    ×

    dc.title:

  • The Impact of Bailouts on Political Turnover and Sovereign Default Risk

    ×

    This paper develops a stochastic dynamic politico-economic model of sovereign debt to analyze the impact of bailouts on sovereign default risk and political turnover. We consider a small open economy in which the government has access to official loans conditional on the implementation of austerity policies. There is a two-party system in which both parties care about the population’s welfare but differ in an exogenous utility cost of default. Political turnover is the endogenous outcome of the individual voting behavior. In a quantitative exercise we apply the model to Greece and find that bailout episodes are characterized by an increased risk of political turnover. In the short run, stricter conditionality raises the risk of sovereign default because it reduces the participation rate in bailout programs. In the long run, however, stricter conditionality limits the accumulation of debt which lowers sovereign default risk. We show that the frequency of political turnover is U-shaped in the strength of conditionality.

  • Reinke, Hannes; Klaus, Julian; Kärner, Tobias (2018): Betriebliche Orientierungspraktika und die Befriedigung psychologischer Grundbedürfnisse junger Asylsuchender und Flüchtlinge BRACHES-CHYREK, Rita, ed. and others. Bildungs- und Teilhabechancen geflüchteter Menschen : Kritische Diskussionen in der Sozialen Arbeit. Berlin: Budrich, 2018, pp. 113-126. ISBN 978-3-8474-2226-6

    Betriebliche Orientierungspraktika und die Befriedigung psychologischer Grundbedürfnisse junger Asylsuchender und Flüchtlinge

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Reinke, Hannes; Klaus, Julian

  • Essays in Quantitative Macroeconomics

    ×

    dc.title:

  • Three Essays on the Economics of Government Intervention : Education, Jurisdiction, and Infrastructure

    ×

    dc.title:

  • Three Essays in Macroeconomics

    ×

    dc.title:

  • Upward Income Mobility and Legislator Support for Education Policies

    ×

    This paper investigates how upward mobility affects legislator voting behavior towards education policies. We develop an electoral competition model where voters are altruistic parents and politicians are office seeking. In this setting the future economic status of the children is affected both by current public education spending and by the level of upward mobility. Using a newly compiled dataset of roll call voting on California education legislation matched with electoral district-level upward mobility we find that the likelihood of a legislator voting "no" on redistributive education bills decreases by 10 percentage points when upward mobility in his electoral district decreases by a standard deviation.

  • Deißinger, Thomas; Braun, Vera; Melnyk, Oksana (2018): VET Teacher Education in Germany : Structural Issues and Fields of Conflict in Business and Economics Education DEISSINGER, Thomas, ed., Vera BRAUN, ed.. Improving teacher education for applied learning in the field of VET. Münster: Waxmann, 2018, pp. 29-72. ISBN 978-3-8309-3960-3

    VET Teacher Education in Germany : Structural Issues and Fields of Conflict in Business and Economics Education

    ×

    dc.title:

  • Jüttler, Michael; Schumann, Stephan (2018): Führen gute schulische Wirtschaftskenntnisse zu einem Wirtschaftsstudium? : Eine Längsschnittstudie zum Einfluss ökonomischer Kompetenzen von Lernenden auf die Aspiration und Wahl eines wirtschaftswissenschaftlichen Studiums WITTMANN, Eveline, ed., Dietmar FROMMBERGER, ed., Ziegler BIRGIT, ed.. Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung. Opladen: Barbara Budrich, 2018, pp. 149-164. Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. ISBN 978-3-8474-1251-9. Available under: doi: 10.2307/j.ctvbkk4pm.14

    Führen gute schulische Wirtschaftskenntnisse zu einem Wirtschaftsstudium? : Eine Längsschnittstudie zum Einfluss ökonomischer Kompetenzen von Lernenden auf die Aspiration und Wahl eines wirtschaftswissenschaftlichen Studiums

    ×

    dc.title:

  • Sippel, Maike; Wöhler, Thomas (2018): #climatechallenge – mehr Dynamik für die sozial-ökologische Transformation durch Veränderungsexperimente? ROGALL, Holger, ed. and others. 6. Jahrbuch Nachhaltige Ökonomie : Im Brennpunkt : Zukunft des nachhaltigen Wirtschaftens in der digitalen Welt. Marburg: Metropolis Verlag, 2018, pp. 145-158. ISBN 978-3-7316-1339-8

    #climatechallenge – mehr Dynamik für die sozial-ökologische Transformation durch Veränderungsexperimente?

    ×

    Welche Rolle individuelle Suffizienzstrategien für den Transformationsprozess zum nachhaltigen Wirtschaften spielen können ist in der Nachhaltigen Ökonomie strittig. Auch wenn individuelles Handeln allein sicherlich nicht ausreicht, kann es doch das Bewusstsein für die Notwendigkeit sozial-ökologischer Leitplanken schärfen. Hier setzt das Format #climatechallenge an. Es ermutigt Menschen dazu, in Form von 30-tägigen Veränderungsexperimenten Aspekte eines nachhaltigen Lebensstils auszuprobieren und Erfahrungen zu teilen. Beispielhafte Challenges sind einen Monat vegan, autofrei oder mit erdverträglichem CO2-Budget zu leben. Bisherige Erfahrungen bestehen v.a. in der Durchführung mit Studierenden an der Hochschule Konstanz. Die wissenschaftliche Evaluation seit 2017 zeigt, dass ein Großteil der Teilnehmer sich als erfolgreich bei der Durchführung erleben. Für die Hälfte der befragten Teilnehmer hat die Challenge zur Steigerung der Lebenszufriedenheit beigetragen (für die andere Hälfte zumindest kein negativer Einfluss), 80 % planen die Verhaltensänderung dauerhaft beizubehalten. Das Format kann gerne übernommen werden (open source Material: www.climatechallenge.de).

  • Schumann, Stephan; Neuenschwander, Markus P.; Jüttler, Andreas; Fräulin, Jennifer C. (2018): Gymnasium oder Berufsausbildung : Vorhersage der Bildungsentscheidung im Anschluss an die Sekundarstufe I durch Leistungen und Eltern- und Lehrpersonenerwartungen in Deutsch und Mathematik in der Schweizer Primarschule Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation : ZSE. 2018, 38(4), pp. 361-379. ISSN 1436-1957. eISSN 0720-4361. Available under: doi: 10.3262/ZSE1804361

    Gymnasium oder Berufsausbildung : Vorhersage der Bildungsentscheidung im Anschluss an die Sekundarstufe I durch Leistungen und Eltern- und Lehrpersonenerwartungen in Deutsch und Mathematik in der Schweizer Primarschule

    ×

    Ausgehend vom Erwartungs-Wert-Modell von Eccles et al. (1983) wird der Frage nachgegangen, ob Leistungserwartungen von Eltern und Lehrpersonen sowie Leistungen in Deutsch und Mathematik in der Primarschule die Bildungsverläufe (Gymnasium vs. Berufsausbildung) beim Übertritt in die Sekundarstufe II erklären. Die Längsschnittstichprobe umfasst Daten aus dem 5. und 9. Schuljahr von N= 290 Schülerinnen und Schülern aus vier Kantonen der Deutschschweiz sowie die zugehörigen Angaben zu Leistungserwartungen von Eltern und Lehrpersonen. Mittels stufenweisen logistischen Regressionsanalysen und Mediationsanalysen kann gezeigt werden, dass sowohl die Leistungen der Kinder als auch die Leistungserwartungen der Eltern und Lehrpersonen in Deutsch und Mathematik die Bildungsentscheidung am Ende der obligatorischen Schulzeit vorhersagen. Der direkte Effekt der Leistungen wird partiell durch die fachspezifischen Leistungserwartungen mediiert. Abschließend werden die Befunde bezüglich der Rolle von Eltern- und Lehrererwartungen im frühen schulischen Kontext diskutiert und mit dem meritokratischen Anspruchsprinzip konfrontiert.

  • Macroprudential Policy in the New Keynesian World

    ×

    We integrate banks and the coexistence of bank and bond financing into an otherwise standard New Keynesian framework. There are two policy-makers: a central banker, who can decide on short-term nominal interest rates, and a macroprudential policy-maker, who can vary aggregate capital requirements. The two policy instruments can be used to stabilize shocks, to moderate bank credit cycles, and to induce a more efficient allocation of resources across sectors. Moreover, we investigate the optimal combination of simple policy rules for interest rates and capital requirements. The optimal policy rules imply that the central bank should focus exclusively on price stability and the macroprudential policy-maker should react exclusively to changes in loan rate premia.

  • Scholl, Almuth (2018): Debt Relief for Poor Countries : Conditionality and Effectiveness Economica. 2018, 85(339), pp. 626-648. ISSN 0013-0427. eISSN 1468-0335. Available under: doi: 10.1111/ecca.12216

    Debt Relief for Poor Countries : Conditionality and Effectiveness

    ×

    This paper studies the effectiveness of debt relief to stimulate economic growth in the most heavily indebted poor countries. We develop a neoclassical framework with a conflict of interest between the altruistic donor and the recipient government, and model conditionality as an imperfectly enforceable dynamic contract. In contrast to the recent practice of fully cancelling debt, optimal incentive‐compatible conditionality is accompanied by a concessionality level that implies a combination of subsidized loans and outright grants. The optimal concessionality level depends on the recipient's access to international financial markets and on the strength of the conflict of interest. Incentive‐compatible transfers with optimal concessionality levels generate substantial welfare gains. If the donor does not implement the optimal concessionality level and provides subsidized loans only, then the effectiveness of transfers decreases in the long run with severe welfare implications. In contrast, transfers are less effective in the short run if the donor offers outright grants only.

  • The Aggregate Consequences of Tax Evasion

    ×

    There is a sizable overall tax gap in the U.S., albeit tax non-compliance differs sharply across income types. While only small percentages of wages and salaries are underreported, the estimated misreporting rate of self-employment business income is substantial. This paper studies how tax evasion in the self-employment sector affects aggregate outcomes and welfare. We develop a dynamic general equilibrium model with incomplete markets in which heterogeneous agents choose between being a worker or self-employed. Self-employed agents may hide a share of their business income but face the risk of being detected by the tax authority. Our model replicates important quantitative features of the U.S. economy in terms of income, wealth, self-employment, and tax evasion. Our quantitative ndings suggest that tax evasion leads to a larger self-employment sector but it depresses the average size and productivity of self-employed businesses. Tax evasion generates positive aggregate welfare effects because it acts as a subsidy for the self-employed. Workers, however, suffer from substantial welfare losses.

  • Four Essays in Strategic Corporate Finance

    ×

    dc.title:

  • Deißinger, Thomas; Pilz, Matthias (2018): Berufsbildungssystem : Einführung RAUNER, Felix, ed., Philipp GROLLMANN, ed.. Handbuch Berufsbildungsforschung. 3. aktualisierte und erweiterte Auflage. Bielefeld: wbv Media, 2018, pp. 254-256. UTB. 5078. ISBN 978-3-8252-5078-2

    Berufsbildungssystem : Einführung

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Pilz, Matthias

"There was an error while getting the publication list. Please try again or inform the admin, if it fails again."