Knowledge acquisition and motivation during tablet computer-based learning in the field of economics


April 2013 – April 2017

With regard to the field of economics, there is little evidence of how computer-based learning environments are perceived by learners. This study analyzes the emotional experience of secondary school economics students (N=103) participating in a series of tablet computer-based lessons for self-regulated learning purposes. A continuous-state-sampling-instrument periodically tracked the emotional states of the participants. Moreover, a knowledge test was used to measure learning outcomes within a pre-post-follow-up-test-design. The results showed that all tablet computer-based lessons were experienced significantly more positive by male learners who also demonstrated significantly higher learning outcomes. The findings illustrate that learners profit unequally when using tablet computers for self-regulated learning.


Team

Prof. Dr. Stephan Schumann (Universität Konstanz)

Matthias Conrad (Universität Konstanz)


Contact

Prof. Dr. Stephan Schumann


Website

www.tablet-forschung.de


Publications

Conrad, M. & Schumann, S. (2017). Lust und Frust im Tablet-PC-basierten Wirtschaftsunterricht - Befunde einer Interventionsstudie zur Erfassung des affektiven Unterrichtserlebens mittels Continous-State-Sampling. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik. Special issue "Prozessanalysen". 113, 2017(1), 33-55.

Conrad, M., Wiest, S. & Schumann, S. (2015). Webbasiertes informelles Lernen im Wirtschaftsunterricht. In G. Niedermair (Eds.), Informelles Lernen. Annäherungen - Problemlagen - Befunde. Schriftenreihe für Berufs- und Betriebspädagogik. Vol. 9 (pp. 251-264). Linz: Trauner Verlag.

Conrad, M. & Schumann, S. (2015). Tablet-PCs im Wirtschaftsunterricht und die Rolle der Lehrperson. In J. Seifried, S. Seeber & B. Ziegler (Eds.), Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2015. Schriftenreihe der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (S. 129-140). Opladen: Barbara Budrich.


Talks

Conrad, M. (accepted). Gender effects on emotional states and knowledge acquisition during tablet computer-based learning in economics. Annual Meeting of the  American Educational Research Association (AERA). San Antonio (USA), April 27-May 1, 2017.

Conrad, M. (2017). Unterricht mit Tablet-PCs: Aktuelle Ergebnisse einer Studie an Wirtschaftsgymnasien. Schule AKTUELL - an event series of the Binational School of Education. Universität Konstanz. February 02, 2017.

Conrad, M. (2016). Lust und Frust im Tablet-basierten Wirtschaftsunterricht: Befunde einer Feldstudie zur Erfassung des affektiven Erlebens mittels Continous-State-Sampling. Conference of the German Society of Vocational Education and Training (Member of the International Society for Business Education). Leibniz University, Hannover, November 11-12, 2016.

Conrad, M. & Schumann, S. (2016). Wissens- und Motivationsentwicklung im Tablet-PC-gestützten Wirtschaftsunterricht. Annual conference of the German Society of Educational Science (DGfE), Vocational Education and Training Division. Universität Hamburg, September 12-14, 2016.

Conrad, M. (2016). Wissens- und Motivationseffekte im Tablet-PC-gestützten Wirtschaftsunterricht: Ergebnisse einer quasi-experimentellen Feldstudie. Pre-GEBF Young Researcher Conference 2016. Berlin Social Science Center (WZB), Berlin, March 07-08, 2016.

Conrad, M. (2015). Wissens- und Motivationseffekte im Tablet-PC-gestützten Wirtschaftsunterricht. Research colloquium. Department of educational science, Universität Zürich, December 15, 2015.

Conrad, M. (2014). Wissens- und Motivationseffekte durch Einsatz von Tablet-PCs im Wirtschaftsunterricht unter Berücksichtigung der instruktionalen Unterstützung durch die Lehrperson. Junior staff convention by the Network for Educational Research at the Hector institute of empirical educational research. Eberhard Karls University, Tübingen, October 20-21, 2014.

Conrad, M. (2014). Wissens- und Motivationseffekte im netzbasierten problemorientierten Wirtschaftsunterricht unter Berücksichtigung adaptiver instruktionaler Unterstützung durch die Lehrperson.  Annual conference of the German Society of Educational Science (DGfE), Vocational Education and Training Division, Young researcher programme. Schwäbisch Gmünd College of Education (Pädagogische Hochschule), September 24-26, 2014.