Measuring Civic-Economic Competencies within the Zürcher Leading House „Lehr-Lernprozesse im kaufmännischen Bereich“ (LINCA)

Duration: October 2011 – September 2015


LINCA is an abbreviation for ‘Learning and INstruction for Commercial Apprentices’. It is a Leading House research programme supported by the State Secretariat for Education, Research and Innovation of Switzerland(SERI).

The Leading House LINCA aims at generating more profound knowledge about commercial vocational education and training. Therewith the governance of education will be provided with information guiding political and practical directions.

About 19% of the Swiss Federal VET Diplomas granted derive from commercial education and training programs (Swiss Federal Statistical Office, 2011).
Approximately 11,000 teenagers start vocational education and training in the commercial sector each year. Therefore, it is of great importance to the Swiss economy that the commercial education and training successfully prepares the future businessmen and -women (clerks) for the professional environment. However, only limited empirical data are available regarding the effectiveness of commercial vocational training colleges in Switzerland. The Leading House ‘Learning and Instruction for Commercial Apprentices
(LINCA)’ project aims to fill this gap. In order to understand the effectiveness of teaching and learning in vocational education and training, the Leading House LINCA investigates the following essential aspects and issues of teaching and learning processes in the commercial sector:

1. Competence development of apprentices in the process of their education;

2. Quality of instruction and courses;

3. Professionalism of teachers.


For further information concerning LINCA, do not hesitate to contact us.

Network

• Bundesinstitut für Berufsbildung (BIBB), Bonn, Deutschland
• Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung (EHB)
• Prof. Dr. Philipp Gonon
• Prof. Dr. Regula Kyburz-Graber
• Leading House ‘Economics of Education’, Universität Genf
• Leading House ‘Economics of Education’, Universitäten Zürich und Bern
• Leading House ‘Technologies for Vocational Training’, Universitäten Genf, Freiburg und Eidg. Technische Hochschule Lausanne EPFL
• Schweizerische Koordinationsstelle für Bildungsforschung (SKBF)
• Prof. Dr. Stephan Schumann
• Prof. Dr. Susan Seeber
• Prof. Dr. Jürgen Seifried
• Prof. em. Richard Shavelson
• Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation (SBFI)
• Prof. Dr. Fritz Staub
• Prof. Dr. Esther Winther
• Prof. Dr. Olga Zlatkin-Troitschanskaia

Contact: Prof. Dr. Stephan Schumann

Publications/Talks

Schumann, S., Kaufmann, E., Ackermann, N., & Eberle, F. (2014). Wirtschaftsbürgerliche Kompetenz von Lernenden in der kaufmännischen Ausbildung: Strukturmodell und erste Befunde zur Dimensionalitätsprüfung. Arbeitsgruppe „Bedingungen und Wirkungen von Lehr-Lernprozessen in der kaufmännischen Ausbildung. DGfE – Kongress 2014 „Traditionen und Zukünfte“, Berlin, 09.-12.03.2014

Heinzer, S. & Mentele, S. (2013, September). Gemeinsamkeiten und Unterschiede von bad & good performing Lernenden zu Beginn ihrer Lehrzeit. Vortrag an der Herbsttagung 2013 der Sektion BWP an der TU Chemnitz.
Holtsch, D. (2013, September). Testentwicklung zur Erfassung fachdidaktischen Wissens von Lehrpersonen an kaufmännischen Berufsfachschulen in der Deutschschweiz. Vortrag an der Herbsttagung 2013 der Sektion BWP an der TU Chemnitz.

Höpfer, E. & Reichmuth, A. (2013, September). Die Sicht von Lehrenden, Lernenden und Beobachtern auf Unterricht in kaufmännischen Berufsfachschulen – Ein Mixed-Methods-Ansatz. Vortrag an der Herbsttagung 2013 der Sektion BWP an der TU Chemnitz.

Mentele, S., Heinzer, S. & Eberle, F. (2013, September). LINCAsim Testentwicklung zur Diagnose kaufmännischer Kompetenz. Vortrag an der Herbsttagung 2013 der Sektion BWP an der TU Chemnitz.

Holtsch, D., Mentele, S., Heinzer, S. & Eberle, F. (2013, März). Challenges and Preliminary Results in Cross-National Adaptation of a Computer Simulation for Measuring Competences in the Commercial Field. Paper presented at the 3rd Congress on Research in VET, Bern, Zollikofen.

Höpfer, E. & Reichmuth, A. (2012, october). Operationalisation process of instructional quality in the subject “Economics and Society”. Poster presented at the Conference on VET Research 2012 – Valorisation of Results and Valorisation Processes, Biel.

Mentele, S. (2012, october). Challenges in cross-border adaptation of a computer simulation. ALUSIM – measuring competencies in the commercial field. Poster presented at the Conference on VET Research 2012 – Valorisation of Results and Valorisation Processes, Biel.

Schumann, S. (2012). Neue Perspektiven in der Berufsbildungsforschung: Die Leading Houses "Qualität der beruflichen Bildung" und "Lehr- Lernprozesse im kaufmännischen Bereich". Symposium, Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung, 02.-04.06, Bern.